Jernia i nyhetsbildet - 07 mar 2022

– Det har blitt en helt ny butikk

Fargeglede, bærekraft, resirkulering og gjenbruk er stikkord for Jernia-butikken på Tangen Senter som har gjenåpnet etter en omfattende ansiktsløftning. Ny sjef er også på plass. Publisert 28.02.2022, Akershus Amtstidende
– Det har blitt en helt ny butikk
Jernia-veteranene Grete Haughovd og Baard Mehaa, flankert av den nye butikksjefen Bjørnar Stålsett og regionsleder Anne Grethe Matheson, er stolte over den nye butikken. Foto: Trond Folckersahm

TANGEN SENTER: – Det har blitt en helt ny butikk og den er ikke til å kjenne igjen, sier en fornøyd Anne Grethe Matheson, regionsleder i Jernia.

Hun har hatt lange dager på Nesodden sammen med de ansatte for å få alt på plass til gjenåpningen.

– Ikke minst er vi stolte av den nye malingsavdelingen. Vi satser virkelig på både inn- og utvendig maling, forteller hun.

I tillegg til å tilby et rikholdig utvalg av maling og maleredskap, vil de også stille opp som fargerådgivere. En tjeneste de tilbyr helt kostnadsfritt.

– Hit kan alle som vil komme for å få gode tips og råd om hvilke farger man skal velge, og hvilke farger som passer sammen, opplyser hun.

– Selv har jeg vært med på å fargesette en ny leilighet helt fra bunnen, forteller Grete Haughovd, som er veteran i butikken og skal stå for fargekonsultasjonene sammen med Baard Mehaa.

Miljøaspekt viktig

Ikke nok med at Jernia stiller med en helt ny og revitalisert butikk. De har også fått en ny butikkleder. Bjørnar Stålsett fra Fagerstrand. En kar Matheson karakteriserer som en skikkelig handyman.

– Vi skal være en fiksebutikk, og Bjørnar som er en tusenkunstner skal hjelpe oss på det området. Her skal kundene kunne komme og få fikset ting. Det er ingen oppgave som er for liten eller for stor for den karen. Han kommer til å bli en ressurs for oss når han tiltrer fra 1. april, mener Matheson.

Mange av de ansatte i butikken har også etter hvert fått lang fartstid, og kan bidra med tips, råd og hjelp på mange områder.

– Miljøaspektet er også viktig for oss. Her skal det være mulig å få reservedeler til for eksempel grill, høytrykk og gressklippere dersom det er tilgjengelig. Vi vil i størst mulig grad unngå bruk og kast, sier Matheson.

– Hvorfor bygger dere om akkurat nå?

– Det er fordi Jernia hele tiden er i en prosess der vi følger trender og tendenser og skal fornye oss for å gi kundene våre en best og riktigst mulig opplevelse, forteller regionslederen.

Større sortiment

Siden butikken åpnet i forbindelse med ombyggingen av Tangen Senter i 2011, har den stått uforandret. Selv om arealet er det samme som før, har den nye butikken fått plass til langt flere produkter enn tidligere.

– Høyere reoler gir oss mer hylleplass, og med det nye sortimentet er vi en enda mer komplett butikk enn tidligere. Kjøkkenavdelingen vår har også fått en ordentlig ansiktsløftning. Her skal kundene finne det de trenger, og det vi ikke har inne får vi inn i løpet av et par dager. Lageret vårt ligger på Vinterbro, så her snakker vi kortreist, sier Matheson.

De nye hyllene gjør også at butikken får frigjort langt mer gulvplass enn tidligere.

– Nå kan vi sette opp store eksponeringer på gulvet. Det kunne vi ikke før, påpeker Haughovd.

Bærekraft er også et stikkord for den nye butikken. De kan nå tilby innbytteordninger på en lang rekke produkter. Dette gjelder både glass, keramikk og porselen i tillegg til kjeler, panner og kniver.

Tekst og foto: Trond Folckersahm, Akershus Amtstidende

Pressekontakter