Pressemeldinger - 25 mai 2022

Jernia åpner nytt hovedverksted og satser for fullt på reparasjoner

Jernia åpner nytt hovedverksted på Vinterbro og satser for fullt på reparasjoner i møtet med sirkulærøkonomien. Fremover har selskapet en ambisjon om at 30 prosent av inntjeningen skal komme fra reparasjoner og andre sirkulærøkonomiske tjenester som sikrer et lavere klimafotavtrykk.
Jernia åpner nytt hovedverksted og satser for fullt på reparasjoner
Jernia-leder Espen Karlsen, nestleder i Høyre Tina Bru, Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise og Virke-leder Ivar Horneland Kristensen holdt alle taler om viktigheten av å tilgjengeliggjøre reparasjoner under åpningen av Jernias nye hovedverksted. Foto: Virke

Mål om fullservice verksted i alle butikker

I enkelte Jernia-butikker har det blitt utført noe reparasjon, men nå satser kjeden på fullservice verksted i alle butikker hvor en kan få fikset alt fra høytrykkspylere og motorsager til gressklippere og griller. Det er ikke noe krav om at varen må være kjøpt på Jernia.

Espen Karlsen viser de besøkende Jernias nye hovedverksted på Vinterbro. Foto: Jernia

– Vi vil gjøre det enkelt for alle å reparere slik at vi kan ta vare på mer. For at vi skal nå klimamålene, må vi over fra «bruk-og-kast» til «ta-vare-på»-samfunnet og det er vårt ansvar i varehandelen å gripe denne muligheten, sier administrerende direktør i Jernia Espen Karlsen.

I første omgang kan nå kunder i 53 butikker i østlandsområdet kunne levere inn produkter for reparasjon. Målet er å kunne tilby denne verkstedtjenesten i alle landets Jernia-butikker i løpet av sommeren.

Etterlyser en politikk som gjør reparasjoner billigere for kunden

Med på åpningen var også Virke-leder Ivar Horneland Kristensen og Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise, som begge talte innledningsvis. Både Virke og Framtiden i våre hender var klare på at det må politisk vilje til for å gjøre reparasjoner rimeligere for forbrukere.

– Nesten ingenting repareres i dag, men både forbrukerne og bransjen ønsker mer reparasjon, så nå må myndighetene legge til rette for det, slo Kristensen fra Virke fast i sin innledning.

– Folk vil reparere det de har i stedet for å bruke og kaste! Undersøkelser viser at det er bare to avgjørende faktorer som må på plass for at folk skal reparere mer: at det er lett å gjennomføre reparasjonen og at det er billigere å enn å kjøpe nytt, kunne Anja Bakken Riise legge til i sin tale.

Sammen med brev til regjeringen

Sammen med Virke, Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet, har Jernia levert et brev til regjeringen med forslag til politikk som vil gjøre det enklere for kunder å få ting reparert.

– Med dette verkstedet bidrar Jernia til sin del av løsningen, og vi sender sammen ballen til regjeringen: gjør reparasjon lønnsomt! Det er helt nødvendig om vi skal få slutt på overforbruket av ressurser, mener Riise fra Framtiden i våre hender.

Tina Bru åpnet verkstedet på symbolsk vis ved å koble sammen varer og reparasjoner i et sirkulært kretsløp. Foto: Virke

– Regjeringen kan bidra til at reparasjon blir mer attraktivt gjennom å innføre en prøveordning på mva-fritak på reparasjon av utvalgte varer. Dette må være et av flere virkemidler i overgangen til en mer sirkulær økonomi, sier Virkes Kristensen.

Verkstedet ble offisielt åpnet av Tina Bru, nestleder i både Høyre og finanskomiteen på Stortinget. Hun var tydelig imponert over Jernias satsing på reparasjoner:

– Vi kan ikke lengre legge opp til at ting lages, brukes og til slutt kastes og brennes. Jernias nye verksted er en stor dag for alle kundene som får en enklere vei til å ta grønne valg, for naturressursene våre og for klimaet. Det er så fint å se at næringslivet selv tar samfunnsansvar og finner gode måter å være det grønne bindeleddet mellom produsenter og oss forbrukere, sa Tina Bru.

Pressekontakter

Stian Lothe

Kommunikasjonsdirektør Mobil: 489 94 042

Espen Karlsen

Administrerende direktør Mobil: 905 32 505