Pressemeldinger - 05 mai 2021

Jernia har snudd røde tall til grønne

Jernias snuoperasjon har lykkes. Etter flere års strategisk satsing på modernisering av faghandelen, leverte Jernia et solid, positivt driftsresultat. Stadig mer fornøyde kunder og medarbeidere synes på bunnlinjen. Vinterbro, 05.05.2021
Jernia har snudd røde tall til grønne
Espen Karlsen, Administrerende direktør Jernia. Foto: Jekaterina Donic

– Lagarbeid lønner seg. Vi har jobbet langsiktig, med service og rådgiving i butikk, en effektiv nettbutikk og fokus på miljø og bærekraft. Vi har sett fremgang hvert år, og for 2020 endelig et stort pluss foran resultatet før skatt. Vi er mange Jernianere som gleder oss til å ta enda flere markedsandeler og videreutvikle gode, grønne konsepter, sier administrerende direktør Espen Karlsen.

For Jernia detalj AS endte 2020-resultatet før skatt på 67,4 millioner kroner, for Jernia AS 14,9 millioner kroner. Det er en forbedring på henholdsvis 86,2 og 36,9 millioner kroner sammenliknet med året før. De to Jernia-selskapene omsatte, etter eliminering av internt mellomværende, for til sammen 1,453 mrd i 2020, en økning på over 25%.

Mer hjemmetid ga oppussings- og hyggeboom

Da koronapandemien slo til i mars 2020, forsvant omtrent all omsetning i butikkene nærmest over natten. Det viste seg derimot ganske raskt at det norske folk ville bruke tiden hjemme til å gjøre det hyggeligere rundt seg. Det ga oppsving i alle kategorier, fra verktøy og maling, til grill- og matlagingsutstyr og alt til hagen.

– Folk kommer til Jernia for gode råd. Det er lett å bestemme seg for å male, men vanskelig å bestemme hvilken farge man skal ha. Vi har satset stort på kompetanse og service. Vi har ikke bare fått flere kunder til butikken. Hver kunde handler mer, og er mer fornøyd med det de får. Dermed kommer de også oftere tilbake. Vi er spesielt fornøyde med veksten blant de yngre, sier Karlsen.

Grønn omstilling og varer som varer

Klima og miljø har stått sentralt i Jernias omstillingsprosess, inkludert utviklingen i varesortimentet. Kjeden satser på «varer som varer», og jobber for enklere tilgang til reparasjon og reservedeler. Blant kravene de stiller til produktene, er også økt andel resirkulert materiale. 42 % av alle kjeler og panner solgt i 2020 bestod av mer enn halvparten gjenvunnet metall.

– Hele varehandelen må bort fra bruk og kast-samfunnet og over til ta vare på-samfunnet. Vi skal gå foran. Fremover vil vi gjøre det like enkelt å leie verktøy, som å kjøpe nytt. Og vi skal utvikle enda flere tjenester som hjelper deg ta vare på det du har eller gjenbruke og gjenvinne det du ikke lenger bruker, sier Karlsen

Suksess på nett

De siste årene har Jernia satset stort på netthandel og å bygge en omnikanal. Kombinasjonen nettbutikk og lokale fysiske butikker har gitt suksess. Netthandelen på Jernia.no ble mer enn doblet fra 2019 til 2020. BearingPoint rangerte Jernia blant topp 10 norske nettbutikker. Kundeservice på nett og gode klikk og hent-løsninger har også vært avgjørende i første halvdel av 2021, når opp til 73 butikker har måttet stenge som følge av smittevernsrestriksjoner.

– Det har vært en tøff vår for alle i handelen, og vi er selvsagt spente på gjenåpningen. Med hage- og grillsesong foran oss, håper vi å etter hvert plukke opp igjen den gode trenden fra fjoråret, avslutter Karlsen.

Nøkkeltall

Resultat før skatt

14,9

36,9

Jernia AS består i hovedsak av grossistvirksomheten og nettbutikken.

Jernia Detalj AS er 79 butikker som kjeden eier selv.

Jernia-kjeden består i tillegg av 49 forhandlereide butikker og 1 butikk under merkenavnet Järnhuset i Sverige.

Suksess med satsing på nett

• Jernia.no blant topp 10 digitale ledere i Norge, av BearingPoint
  • Netthandelsalget opp 134% prosent fra 2019 til 2020
  • Utvidet tjenestetilbudet på nett med leie av verktøy og utstyr
  • Malingsuniverset med ferdigblandet maling på klikk og hent

Fortsetter viktig satsing på miljø og klima

• Samlet inn totalt 17 tonn brukte stekepanner, kjeler og kniver til metallgjenvinning, (opp fra 7,2 tonn i 2019)
  • Har utviklet ny returordning med innsamling av glass, keramikk og porselen til gjenvinning
  • 42 % av gryte- og pannesalget fra produkter med over 50% resirkulert metall.
  • Lanserte nye Jernia bæreposer, av totalt 100 % resirkulert plast, hvorav 30-40 % innsamlet fra norske husholdninger
  • Investeringer i bergvarme og LED-pærer, kuttet energiforbruket med 320 000 kWh/år

Pressekontakter

Espen Karlsen