Jernia i nyhetsbildet - 09 des 2021

Lokal bedrift tar klimagrep

Målet vårt er å hvert år kutte utslippene i forhold til året før.
Publisert 02.12.2021, Ås Avis
Lokal bedrift tar klimagrep

– Vi begynte en reise for noen år siden. Mye har handlet om å få struktur på arbeidet med klimatiltak og kartlegge utslipp og forbruk. Bare det å veie hvor mye avfall som hver butikk produserer har vært en vekker, sier Irene Brenden som leder arbeidet med å kvalifisere bedriften til Miljøfyrtårn-status.

Ordfører Ola Nordal (Ap) kunne overrekke diplomet som viser at Jernia sitt hovedkontor og sentrallager på Vinterbro har oppnådd status om Miljøfyrtårn.

Brenden sier at denne tildelingen har vært en stort mål for bedriften.

– Det stilles flere krav nå enn før for bedrifter som vil bli Miljøfyrtårn. Hver av våre butikker skal også bli miljøfyrtårn. Noen er det allerede, men andre har blitt forsinket av korona. Varehandel står for en betydelig andel av klimagassutslipp i Norge, så vi kan absolutt bidra positivt. Vi har ambisjoner om å kartlegge de indirekte utslippene også. Altså utslipp som kommer fra transport, leverandørene og andre ting som ikke direkte er vår virksomhet. Bare å få kartlagt alt dette er en kjempejobb, sier Brenden.

Ønsker seg buss

Jernia sitt hovedkontor og sentrallager på Vinterbro har over 160 ansatte og er en av de største private bedriftene i Ås kommune. Bedriften holder til i Kveldroveien, på næringsfeltet mellom Nygårdskrysset og Vinterbro. Driftssjef Atle Amundsen beskriver busstilbudet som håpløst.

– Vi trives stort sett godt i Ås kommune, men kollektivdekningen i dette området er dårlig. Ansatte som kunne ha reist kollektivt velger heller bilen fordi det er så vanskelig å komme hit med buss. Jeg bor selv i Oslo. Skal jeg reise til jobb med buss tar det over 2 timer, med bil tar det under 1 time, sier Amundsen.

Sier nei til Black Friday

For noen år siden bestemte Jernia seg for å ikke bare selge varer og utstyr, men også drive utleie og vedlikehold.

– Tilbudet med utleie av verktøy er det flere og flere som benytter seg av. Det blir gradvis også mer innbytte av gamle stekepanner, kniver og kasseroller. Måler er at det skal være billigere å bytte reservedeler eller få noe reparert enn å kjøpe nytt, sier Irene Brenden.

Jernia har også tatt et oppgjør med konseptet Black Friday og Black Week, som de mener fører til unødvendig handling og høyere klimagassutslipp.

Fører til endring

Markedsdirektør Trygve Haldorsen sier at han forventer at alle de andre kjedene om noen år vil gjøre det samme som Jernia gjør nå.

– Dette vil lønne seg på sikt. En del av det vi velger å gjøre nå, vil bli obligatorisk om noen år. Det skader ikke å være tidlig ute.

Haldorsen sier at satsingene Jernia har gjort allerede har begynt å vise resultater.

– Ingen selger så mange reserveredsler til Weber-griller i Europa som Jernia i Norge. I 2022 skal alle butikkene våre sende ansatte på kurs i bytting av reservedeler til Weber-griller, slik at vi kan tilby hjelp med dette over hele landet. Det er viktig at folk bryr seg og at vi kan bidra til en holdningsendring bort fra bruk og kast, til produkter som varer og som vedlikeholdes, sier han.

Tekst og bilde krediteres Åsmund A. Løvdal

Pressekontakter

Stian Lothe

Kommunikasjonsdirektør Mobil: 489 94 042

Espen Karlsen

Administrerende direktør Mobil: 905 32 505