Hva kan vi hjelpe deg med?
Kundeservice
Hvordan kan jeg reklamere på en vare jeg har kjøpt?
Du kan reklamere på en vare du har kjøpt ved å komme innom en av våre butikker, eller ta kontakt med oss på kundeservice.
Hva gjør jeg dersom en vare jeg har kjøpt ikke fungerer eller er ødelagt?
Dersom du har kjøpt en vare som ikke fungerer slik den skal er det bør å ta kontakt med oss så fort som mulig. Fra du har oppdaget feilen på varen har du to måneder på deg til å reklamere på produktet.
Når du skal reklamere på en vare har du to valg:
Reklamasjon i din nærmeste Jernia-butikk:
Du kan også ta med produktet til din nærmeste Jernia-butikk. Husk at du må ha med kvittering.
Ta kontakt med vår kundeservice:
1. Legg ved kvittering eller ordrebekreftelse.
2. Beskriv hva som er problemet med varen.
3. Legg ved et bilde av varen.
En av våre medarbeidere vil deretter ta kontakt med deg og dere vil sammen finne veien videre.
Jeg har en godkjent reklamasjon på en vare, hva gjør jeg?
Dersom du og en av våre kolleger har blitt enige om en reklamasjonssak kan du enten ta med deg produktet til din nærmeste Jernia-butikk, eller sende varen tilbake gjennom Posten. Det raskeste er selvsagt å ta med varen i butikk slik at vi kan hjelpe deg med en gang.
Hvordan reklamerer jeg på et produkt som har gått i stykker?
Dersom varen du har kjøpt ikke fungere eller er mangelfull kan du reklamere på varen. Da kan du velge å kontakte oss i butikk eller gjennom vår kundeservice. Det er lurt å ta kontakt så raskt som mulig slik at du holder deg innenfor reklamasjonsfristen som kan varierer 2-5 år avhengig av varen. (2 mnd – )
Hvor lang tid etter et kjøp har jeg rett til å reklamere på en vare?
For de alle fleste varer hos oss har du en reklamasjonsfrist på opptil 5 år. Etter at du har oppdaget en feil eller mangel på varen har du to måneder på deg til å kreve reklamasjon på din vare. Varens pris avhenger av om våre ansatte kan hjelpe deg direkte i butikk, eller om vi må sende produktet til leverandøren for vurdering av din reklamasjonssak.
Hvor lang er reklamasjonsfristen?
Reklamasjonsfristens lengde er i utgangspunktet to år ifølge Forbrukerkjøpsloven (jf. fkjl. § 27, andre ledd). Unntaket er dersom et vare er ment til å holde lenger. For eksempelvis en grill eller høytrykksspyler er reklamasjonsfristen fem år. Vi er opptatt av å selge kvalitet og at varene skal holde lenge, så dersom du i er i tvil ta gjerne kontakt med vår nærmeste butikk eller vår kundeservice.
Hva kan jeg forvente når jeg har fått en reklamasjon på et produkt?
Dersom du har fått innvilget en reklamasjon hos oss vil en av våre ansatte i butikk eller kundeservice vurdere om varen kan repareres eller om du skal få en ny vare.
Reparerer dere varen jeg reklamerer på?
Dersom det er mulig å reparere en vare vil vi selvsagt etterstrebe å gjøre dette. Dette er bra for deg og bra for miljøet.
Får jeg en ny vare dersom jeg får reklamasjon?
Av miljømessige hensyn ønsker vi alltid å ta en vurdering på om varen kan repareres, før vi eventuelt gir deg en ny vare. Dersom det ikke lar seg gjøre å reparere varen, vil du få en ny vare.
Kan jeg kreve erstatning når jeg reklamerer på et produkt?
Med mindre mangelen på varen ansees for å være uvesentlig, kan du velge å «heve kjøpet» som betyr at du vil få erstattet beløpet som tilsvarer summen på varen du har kjøpt dersom varen ikke kan utbedres eller byttes.
Hva skjer hvis jeg har fått et reklamert produkt reparert, men den fortsatt ikke fungerer?
Det er irriterende når du har fått reparert et produkt, og den fortsatt ikke fungerer. Dersom dette er tilfelle må du passe på å kontakte oss før det har gått to måneder etter at du oppdaget mangelen ved produktet.
Du har dessverre ikke krav på å få fornyet garantien med 2-5 nye år etter reparasjonen av produktet.
Med andre ord gjelder fortsatt samme reklamasjonsfrist fra dagen du kjøpte produktet. Dette betyr i praksis at du må komme tilbake til oss med en gang du oppdager mangelen slik at vi kan hjelpe deg best mulig.
Hva er forskjellen på garanti og reklamasjonsrett?
Forskjellen på garanti og reklamasjonsrett er at reklamasjonsretten er et lovpålagt krav du har som forbruker dersom en vare ikke fungerer slik den skal. Garanti på den andre siden er et eget løfte en leverandør gir deg som forbruker utover det reklamasjonsretten gir deg.